דופיטרן – המחלה שתגרום לאצבעות הידיים שלכם להתכווץ

מהי, מהם הגורמים, הסימפטומים וכיצד ניתן לטפל – הכל במאמר הבא

על המחלה

תחת עור כף היד קיימת רקמה סיבית, כאשר רקמה זו מתעבה ומתקצרת נוצר כיפוף קבוע של אצבע אחת או כמה אצבעות. הכיפוף מתרחש בדרך כלל באצבעות הקמיצה והזרת ובעקבותיו האדם חש קושי ליישר את האצבע או מספר האצבעות הנגועות במחלה זו.

הגורמים ובעלי קבוצות הסיכון

מחולל המחלה אינו ידוע, אך ישנם מחקרים הסוברים כי אכן קיימים גורמים למחלה זו. בין גורמים אלו ניתן למנות:

-מערכת חיסון פגומה המובילה להרס רקמות ותאי הגוף ומכאן להיווצרות מחלה זו

-מצב תורשתי, נפוץ בעיקר אצל בעלי מוצא צפון אירופאי

בקבוצות הסיכון נכללים מבוגרים בגילאי ה-50 ומעלה,  אנשים מעשנים, שותי האלכוהול וכן אף אלה הסובלים מסוכרת ומאפילפסיה כתוצאה מהשימוש בתרופות המאזנות את מצבם.

הסימפטומים

ניתן לסווג את סימני המחלה לסימנים ראשוניים ולסימנים מתקדמים. הסימפטומים הראשוניים כוללים: עור כף היד נעשה קשה ומקומט כתוצאה מהיווצרותן של גומות על גבי העור וכן תחושה של גוש או מספר גושים רגישים למגע, בעיקר באצבעות הקמיצה והזרת. בהמשך, אדם ירגיש מגבלה בהזזת האצבעות הנגועות בעקבות מיתר תת עורי המורגש מכף היד אל כיוון האצבעות, עד שבחלוף הזמן מיתר תת עורי זה יתכווץ וימשוך את האצבעות הנגועות לכדי מצב של כיפוף תמידי ומכאן אדם לא יוכל ליישר את אצבעות אלו. 

האבחון

את האבחון עורכים אצל אורתופד או כירורג המתמחה בכף היד, הוא יערוך לכם בדיקה המכונה "מבחן השולחן" לצורך קביעת חומרתה של המחלה. בדיקה זו הינה פשוטה, בה אתם נרשים להניח את כף ידיכם על השולחן. הרופא המאבחן יבדוק האם ישנו רווח בין השולחן ליד, משורש כף היד ועד האצבעות. במידה ולא קיים רווח שכזה, אינכם צריכים לעבור תהליך רפואי כלשהו אך חשוב להמשיך ולהימצא במעקב רפואי. 

 דרכי הטיפול

סוג הטיפול יקבע בהתאם לחומרת המחלה. כשהמחלה קלה, יתאים טיפול שמרני וכשהמחלה קשה יותר נדרש טיפול ניתוחי.

הטיפול השמרני כולל החדרה של סטרואידים או חומרים המכילים את האנזים המכונה "קולגנאז", תפקידו של אנזים זה לגרום לפירוק סיבי הקלוגן שהתעבו והתקצרו והובילו לכיפוף האצבעות. לעומת זאת, הטיפול הניתוחי כולל שתי אופציות:

האחת, הפרדה של רקמת החיבור מן הגידים באמצעות יצירת חתך וחדירת מחט. האחרת לעומתה כוללת כריתת רקמת החיבור המובילה לשחרור הגידים כולם

יש לזכור שהיד משמשת אותנו לפעולות רבות ופגיעה בה עלולה לנטרל אותנו מלבצע פעולות רבות במהלך חיינו. לכן, במידה והנכם זקוקים לאבחון וטיפול חשוב לבחור במטפל המציג מקצועיות וניסון בתחום כד"ר אריה שטבון, מומחה לבעיות כף היד שנחל הצלחות רבות בתחום.